Μυστήριο 35 Αισχύλου Project: Κλυταιμνήστρα


Συντελεστές

Κείμενα: “Αγαμέμνων” (Ορέστεια) του Αισχύλου, “Agamemnon” (The Oresteia) από τον Ted Hughes και “Λουτρό Αίματος” (“Blutbad”) από τον Gustav Ernst
Κείμενο παράστασης: η ομάδα
Μετάφραση πρωτότυπων κειμένων: Νίκος Φλέσσας, Αντώνης Αντωνόπουλος, Martine Bom
Ιδέα – σκηνοθεσία: Jolente De Keersmaeker
Σκηνογραφία και φωτισμοί: Thomas Walgrave
Ενδυματολόγος: Rachid Laachir
Βοηθός ενδυματολόγου: Katrien Baetslé
Σύμβουλος χορογραφίας: Youness Khoukhou
Μουσική σύλληψη: Frank Vercruyssen
Τεχνική παραγωγή: Tom Van Aken και Iwan Van Vlierberghe
Εκτέλεση Παραγωγής: Μανόλης Σάρδης – PRO4ARTS
Διεύθυνση Σκηνής: Μαριάννα Πανά – PRO4ARTS
Ηχοληψία: Γιώργος Καρυώτης

Κλυταιμνήστρα, Βασίλισσα του Άργους, κόρη της Λήδας: Μαρία Σκουλά, Synne Enoksen, Sara Haeck και Ελένη Μολέσκη
Αγαμέμνων, Βασιλιάς του Άργους, γιος του Ατρέα και νικητής στην Τροία: Stijn Van Opstal
Κασσάνδρα, Κόρη του Πρίαμου, Βασιλιά της Τροίας: Joshua Serafin
Ιφιγένεια, Κόρη της Κλυταιμνήστρας και του Αγαμέμνονα: Adriana Bakker
Φύλακας, Πολίτης του Άργους: Αντώνης Αντωνόπουλος
Κήρυκας, Έλληνας Στρατιώτης από την Τροία: Synne Enoksen
Χορός, Πρεσβύτεροι του Άργους: Αντώνης Αντωνόπουλος, Synne Enoksen, Sara Haeck, Ελένη Μολέσκη και Joshua Serafin

Πληροφορίες

Τιμές εισιτηρίων: 15€, 8€ (μαθητικό, φοιτητικό, ανέργων, άνω των 65, πολύτεκνοι), Είσοδος δωρεάν για ΑμΕΑ
Διάρκεια: 120 λεπτά
Kατάλληλη άνω των 16 ετών

Προπώληση Εισιτηρίων
Ticketservices.gr | 210 7234576 | Εκδοτήριο Πανεπιστημίου 39
Παλαιό Δημαρχείο (Νικολαΐδου & Βασ. Λάσκου, Ελευσίνα) | Ωράριο λειτουργίας: Δευτέρα έως
Παρασκευή 17:30 – 21:30

Ο χώρος είναι προσβάσιμος σε ΑμΕΑ

Συμπαραγωγή

2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης & tg STAN

Στο πλαίσιο του ΑΙΣΧΥΛΟΥ project ^, η 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης παρουσιάζει σε παγκόσμια πρεμιέρα στις 23 και 24 Ιουλίου, στο Ανοιχτό Θέατρο Παλαιού Ελαιουργείου, την παράσταση Κλυταιμνήστρα της σπουδαίας φλαμανδικής ομάδας tg STAN. Βασισμένη στο έργο Αγαμέμνων του Αισχύλου, η πρωτοποριακή  αυτή παράσταση έρχεται στη γενέτειρα του κορυφαίου τραγωδού να αμφισβητήσει τις σύγχρονες έμφυλες ταυτότητες και να δώσει φωνή στους σιωπηλούς.

Με τρεις Έλληνες ηθοποιούς, τη Μαρία Σκουλά, τον Αντώνη Αντωνόπουλο και την Ελένη Μολέσκη, τρεις Βέλγους τη Sara  Haeck, τονStijn Van Opstal και τη μικρή Adriana Bakker, δυο χορευτές, τη Synne Enoksen από τη Νορβηγία και τον Joshua Serafin από τις Φιλιππίνες, και τη συμμετοχή της ίδιας της Jolente De Keersmaeker, η Κλυταιμνήστρα των tg STAN δημιουργεί ένα απροσδόκητο πολυφωνικό σύνολο. Συνδυάζοντας λόγο και χορό που ευθυγραμμίζεται με την ελληνική παράδοση της χορωδίας, η παράσταση προβάλλει εμφατικά ένα σημαντικό παράδοξο· οι γυναίκες που κατά την αρχαιότητα σιώπησαν στον πραγματικό κόσμο, κέρδισαν μια δημόσια λειτουργία στα έργα των μεγάλων τραγικών: την ελευθερία να βάζουν τα συναισθήματα, τις σκέψεις και τα κίνητρά τους σε λέξεις.

Πώς μπορεί η σύγχρονη κοινωνία, χιλιάδες χρόνια μετά τη συγγραφή του αισχύλειου έργου, να μένει απαθής απέναντι στη βαρβαρότητα; Πώς μπορεί ο μισογυνισμός να παραμένει αποδεκτός στη σύγχρονη εποχή; Πότε η διαίσθηση υπερισχύει του ορθολογισμού; Και τι είδους ενώσεις προκαλεί στο σώμα μας σήμερα αυτή η αιωνόβια ιστορία τιμής κι εκδίκησης;

Οι tg STAN, ένα από τα σημαντικότερα σύνολα σύγχρονου θεάτρου στην Ευρώπη, με ρηξικέλευθη αισθητική και μακρά πορεία τόσο στο σύγχρονη δραματουργία όσο και στο κλασικό ρεπερτόριο, φέρνουν στην Ελευσίνα μια παράσταση εμβληματική, ρίχνοντας φως σε ένα κρίσιμο πρόσωπο της αισχύλειας τραγωδίας, την Κλυταιμνήστρα. Βασισμένη σε μια ιδέα της Jolente De Keersmaeker, ιδρυτικό μέλος της ομάδας και ένα από τα “τρομερά κορίτσια” των ευρωπαϊκών παραστατικών τεχνών, η παράσταση προσεγγίζει τις τρεις διαφορετικές εκδοχές του πρώτου μέρους της Ορέστειας με έναν απροσδόκητο τρόπο: συνδέει το εκπληκτικής ποιητικής δύναμης πρωτότυπο έργο του Αισχύλου με την επιδέξια μετάφρασή του στα αγγλικά από τον Ted Hughes, και το εμβολιάζει με το «Λουτρό Αίματος» του Αυστριακού συγγραφέα Gustav Ernst, ένα έργο ωμής και διαμελισμένης ποίησης, που ακολούθησε την οπτική της Κλυταιμνήστρας και όχι του Αγαμέμνονα.

Το πρώτο μέρος της τριλογίας Ορέστεια του Αισχύλου επικεντρώνεται στην ιστορία του βασιλιά Αγαμέμνονα και της συζύγου του Κλυταιμνήστρας. Ο βασιλιάς αποφασίζει να θυσιάσει την κόρη του Ιφιγένεια, για να εξασφαλίσει ευνοϊκό άνεμο για τα πλοία του στην Τροία. Όταν ο Αγαμέμνονας επιστρέφει, έχοντας κερδίσει τον Τρωικό Πόλεμο, η σύγκρουση με την Κλυταιμνήστρα θα είναι σφοδρή.

Σε μια ιστορία, όπου ο βιασμός και ο φόνος είναι πανταχού παρόντες, αν και φαινομενικά χωρίς σημασία, η Κλυταιμνήστρα δεν είναι απλά ένας χαρακτήρας που εκδικείται για την κόρη της. Είναι η μητέρα όλων των μητέρων, και ταυτόχρονα ένας αποδιοπομπαίος τράγος που ενσαρκώνει τη γυναικεία διαίσθηση αλλά και τη μη λογική. Υπηρετώντας μια  κρίσιμη λειτουργία τόσο ως γυναίκα όσο και ως αουτσάιντερ – δεν κατάγεται καν από τις Μυκήνες – αρνείται να αποδεχθεί τα επιβεβλημένα στερεότυπα, επιλέγοντας σκόπιμα να καταπολεμήσει τη βία με βία. Όχι από ευχαρίστηση, όπως συμβαίνει στην περίπτωση του Αγαμέμνονα, αλλά επειδή πιστεύει ότι είναι ο μόνος τρόπος να αμφισβητηθεί η αδικία κατά των γυναικών και των αθώων πολιτών.

 

 

Λίγα λόγια για το ΑΙΣΧΥΛΟΥ project ^

Η 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης εγκαινιάζει το ΑΙΣΧΥΛΟΥ project ^, παρουσιάζοντας πρωτότυπα παραστατικά έργα, βασισμένα αποκλειστικά στα έργα του μεγάλου Ελευσίνιου τραγωδού. Στόχος της δράσης είναι να θεσμοθετηθεί ένας σπάνιος διάλογος πάνω στο Αισχύλειο Δράμα. Στο πλαίσιο αυτό, εκτός από την παράσταση Κλυταιμνήστρα στις 23 & 24 Ιουλίου στο Ανοιχτό Θέατρο Παλαιού Ελαιουργείου, στον ίδιο χώρο θα παρουσιαστεί στις 30 & 31 Ιουλίου η παράσταση Πέρσες του Αισχύλου, στελεχωμένη από μια ομάδα εξαιρετικών ηθοποιών, σε σκηνοθεσία Δημήτρη Καραντζά. Η προπώληση θα ξεκινήσει τη Δευτέρα 18 Ιουλίου μέσω viva.gr.

Λίγα λόγια για την ομάδα tg Stan

Η ομάδα tg STAN, τα αρχικά της οποίας λέγεται ότι σημαίνουν «Stop Thinking About Names» (Σταματήστε να Σκέφτεστε τα Ονόματα), είναι μία θεατρική κολεκτίβα που αποτελείται από τους Jolente De Keersmaeker, Damiaan De Schrijver και Frank Vercruyssen. Γνωρίστηκαν στο Ωδείο της Αμβέρσας στα τέλη της δεκαετίας του 1980, όπου ο Καθηγητής Matthias de Koning από το Maatschappij Discordia τους εισήγαγε σε μία διαφορετική, λιγότερο δογματική προσέγγιση του θεάτρου. Η ομάδα λειτουργεί με βάση τη δημοκρατική αρχή ότι όλοι συμμετέχουν στις  αποφάσεις, από την επιλογή του κειμένου, τα σκηνικά και τον φωτισμό, μέχρι τα κοστούμια και τις αφίσες. Η ομάδα tg STAN θέτει τον performer στο επίκεντρο και πιστεύει ακράδαντα στην αρχή του κυρίαρχου ηθοποιού (sovereign actor), δηλαδή ότι ο ηθοποιός είναι ταυτόχρονα ερμηνευτής και δημιουργός. Τίποτα δεν δοκιμάζεται στην πρόβα με τη συμβατική έννοια του όρου. Το μεγαλύτερο μέρος της διαδικασίας της πρόβας λαμβάνει χώρα γύρω από το τραπέζι. Αφότου επιλεγεί το έργο, το κείμενο γίνεται αντικείμενο επεξεργασίας και μεταφράζεται εκ νέου, ώστε να προκύψει ένα νέο σενάριο. Οι ηθοποιοί ανεβαίνουν στη σκηνή για πρώτη φορά μόλις λίγες μέρες πριν από την πρεμιέρα και η παραγωγή ζωντανεύει πραγματικά, μόνο όταν οι θεατές καθίσουν κι αυτοί στην αίθουσα.

Η ομάδα tg STAN καλλιεργεί μία σταθερή πίστη στη «ζωντανή» δύναμη του θεάτρου: η παράσταση δεν είναι μία απλή αναπαραγωγή ή κάτι που «μαθαίνεται», αλλά κάτι που δημιουργείται εκ νέου κάθε βράδυ μαζί με το κοινό. Με αυτόν τον τρόπο, μία παράσταση της ομάδας tg STAN δεν είναι ένα τελικό προϊόν, αλλά περισσότερο μία πρόσκληση σε διάλογο. Η ομάδα είναι συνώνυμη με το θέατρο που βασίζεται στο κείμενο (text-based theatre) και διαθέτει ένα εκτεταμένο και ποικιλόμορφο ρεπερτόριο. Υψηλή θέση κατέχουν τα έργα κλασικών θεατρικών συγγραφέων όπως ο Τσέχωφ, ο Γκόρκι, ο Σνίτσλερ, ο Ίψεν, ο Μπέρνχαρντ και ο Πίντερ. Κείμενα από την ιστορία του θεάτρου ξαναδιαβάζονται και μεταφέρονται στο εδώ και τώρα. Εκτός από τους κλασικούς, η ομάδα ασχολείται επίσης με το έργο σύγχρονων συγγραφέων, όπως πιο πρόσφατα, η Yasmina Reza και ο Jon Fosse.

Δείτε το trailer

PROGRAMME PROGRAMME PROGRAMME PROGRAMME PROGRAMME PROGRAMME PROGRAMME PROGRAMME PROGRAMME PROGRAMME
PROGRAMME PROGRAMME PROGRAMME PROGRAMME PROGRAMME PROGRAMME PROGRAMME PROGRAMME PROGRAMME PROGRAMME


NEWS NEWS NEWS NEWS NEWS NEWS NEWS NEWS NEWS NEWS
NEWS NEWS NEWS NEWS NEWS NEWS NEWS NEWS NEWS NEWS
THE CITY THE CITY THE CITY THE CITY THE CITY THE CITY THE CITY THE CITY THE CITY THE CITY
THE CITY THE CITY THE CITY THE CITY THE CITY THE CITY THE CITY THE CITY THE CITY THE CITY
JOIN US JOIN US JOIN US JOIN US JOIN US JOIN US JOIN US JOIN US JOIN US JOIN US
JOIN US JOIN US JOIN US JOIN US JOIN US JOIN US JOIN US JOIN US JOIN US JOIN US
What's on
Days
Hours
Minutes