Οκτώ χορευτές με καταγωγή από την Αφρική, τη γηραιότερη και πιο μυστηριώδη ήπειρο του κόσμου, σε ένα ταξίδι στις πανάρχαιες ρίζες του Χορού και στον βαθύτερο εαυτό μας. O διεθνούς φήμης χορογράφος Josef Nadj έρχεται στην Ελευσίνα και παρουσιάζει σε πανελλήνια πρώτη την παράσταση «ΟΜΜΑ», αποδεικνύοντας πως «ο χορός γεννήθηκε παράλληλα με την ανθρωπότητα».
-Γραφεία Κ.Ε.Δ.Ε. (Παγκάλου & Κίμωνος 11, Ελευσίνα): Δευτέρα – Παρασκευή 09:00- 18:00 & Σάββατο 09:00-13:00
-Παλαιό Ελαιουργείο, παραλία Ελευσίνας: 19:00-21:00 και αποκλειστικά για τις παραστάσεις της ημέρας
-Πλατεία Ηρώων (Ελευσίνα): Κυριακή – Παρασκευή 19:00 – 23:00
-Ηλεκτρονικά, μέσω viva.gr
Η Ελευσίνα 2023 Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης και το Φεστιβάλ Αισχύλεια παρουσιάζουν σε πανελλήνια πρεμιέρα την παράσταση «ΟΜΜΑ», του διεθνούς φήμης χορογράφου Josef Nadj, στις 15 & 16 Σεπτεμβρίου, στο Ανοιχτό Θέατρο Παλαιού Ελαιουργείου, στην Ελευσίνα.
Αναπνοές, φωνές, σιωπή και μεθυστικοί τζαζ ρυθμοί συνθέτουν την απόκοσμη ατμόσφαιρα του «ΟΜΜΑ», οδηγώντας το κοινό σε ένα ταξίδι αυτογνωσίας, τόσο αρχέγονο όσο και η ίδια η φύση του χορού. Για τον Josef Nadj, είναι θεμελιώδες η παράσταση να αφορά τα σώματα και την κίνηση, διατηρώντας μόνο όσα είναι απαραίτητα. Αυτή η αρχή της απλότητας εκτείνεται σε όλα τα στοιχεία που δομούν το «OMMA»: πάνω στην απογυμνωμένη σκηνή, μόνο τα σώματα οκτώ χορευτών, το φως και ο ήχος, είναι αρκετά για να χαρίσουν μια συγκλονιστική εμπειρία.
Ο τίτλος της παράστασης προέρχεται από την αρχαία ελληνική λέξη «ὄμμα» και ερευνά κάτι ουσιώδες: την ικανότητα της θέασης κάτω από την αίσθηση της όρασης και ό,τι συμβαίνει κατά τη βαθύτερη ενδοσκόπηση του εαυτού. Σε έναν κενό χώρο που είναι άπειρος αλλά και πεπερασμένος, οκτώ άνδρες χορεύουν μαζί, ως ένα είδος ανθρωπότητας από μόνο του. Ο καθένας φέρει το δικό του σύμπαν και η σύνθεση των κινήσεων δημιουργεί μια κοσμογονία που αφηγείται την αρχή της πλάσης.
Οκτώ χορευτές ανεβαίνουν στην σκηνή με σακάκια και μαύρα παντελόνια, ως μια αναφορά στην διαχρονική σιλουέτα του Josef Nadj. Μέσα από τον δανεισμό της φορεσιάς του, ο βραβευμένος χορογράφος δεσμεύει κάθε χορευτή του να μην περπατήσει στα χνάρια του, αλλά να αποκαλύψει τη δική του μοναδικότητα.
Στο OMMA, ο Nadj συγκεντρώνει μια ομάδα χορευτών με καταγωγή από το Μάλι, τη Σενεγάλη, την Ακτή Ελεφαντοστού, τη Μπουρκίνα Φάσο, το Κονγκό – Μπραζαβίλ και τη Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό και δημιουργεί ένα έργο με επιρροές από διάφορα καλλιτεχνικά ρεύματα, πολιτισμούς και ανθρώπινες ιστορίες. Όλοι μαζί σχηματίζουν ένα ενιαίο σώμα. Ένας πολλαπλός οργανισμός, στον οποίο ο καθένας αποκαλύπτει τη δική του γλώσσα, την δική του ταυτότητα, τον δικό του χορό: ένας συναρπαστικός κύκλος ανατροφοδότησης μεταξύ ομάδας και ατόμου γεννιέται και μας οδηγεί, αναπόφευκτα, στον άνθρωπο ως καθολικό ον.
Μπορεί ένα κομμάτι να ονομάζεται οργανικό; Το OMMA αναμφίβολα επιστρέφει στις ρίζες του χορού, με την κίνηση ως ουσία και το σύμπαν ως ορίζοντα. Με άλλα λόγια, το OMMA είναι μια αναζήτηση χορογραφικής προέλευσης, που επιδιώκει να αποδείξει την υπόθεση του Josef Nadj: ο χορός γεννήθηκε παράλληλα με την ανθρωπότητα. Και αν ναι, η επιστροφή στην πηγή του χορού και της κίνησης δεν ισοδυναμεί με την επιστροφή στην προέλευση του σύμπαντος; Έχοντας αυτό κατά νου, ο χορογράφος διαμορφώνει τις πρώτες ύλες που παρέχονται από τους χορευτές του και κατασκευάζει μαζί τους και με το σώμα τους έναν χορό που είναι κοινός, πολυδιάστατος και πανανθρώπινος.
Ο Nadj επιβιβάζει τους χορευτές του σε ένα ταξίδι στις ρίζες του χορού, όπου η ισορροπία του σύμπαντος αποκαλύπτεται. Αντικατοπτρίζοντας τον κύκλο της ζωής, το OMMA εξετάζει κάτι ουσιώδες: την ικανότητά μας να δούμε τι είναι μπροστά μας, ώστε να μπορούμε να δούμε καλύτερα τι βρίσκεται βαθιά μέσα μας, σε ένα κοινό πεπρωμένο. Ως εκ τούτου, το αρχαίο ελληνικό νόημα της λέξης OMMA αποκτά νέο νόημα: «μάτι» αλλά και «ό, τι βλέπει ή κοιτάζει». Εκεί υπάρχει μια πρόσκληση να κρατήσουμε τις αισθήσεις μας ξύπνιες, ώστε να μπορέσουμε να αντιληφθούμε καλύτερα αυτόν τον χορό, αφιερωμένο στη γένεση της ανθρωπότητας.
Η πρώτη δημόσια προβολή ενός Ντοκιμαντέρ της πρωτοποριακής περφόρμανς -μιας επιτόπιας ερευνητικής συνομιλίας με τον εμβληματικό αρχαιολογικό χώρο της πόλης- στο Σινέ Ελευσίς σε σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Αρβανιτάκη και Μιχαήλ Μαρμαρινού