Μυστήριο 93 ΞΥΛΙΚΙ


Μυστήριο 93 ΞΥΛΙΚΙ

Ο κύκλος φιλοσοφικών και καλλιτεχνικών δράσεων Μυστήριο 93 ΞΥΛΙΚΙ της 2023 Ελευσίς και της ομάδας Amor Omnia ολοκληρώνεται την Παρασκευή 1 Δεκεμβρίου στο Εργατοϋπαλληλικό Κέντρο Ελευσίνας (ΕΚΕΔΑ) με δυο ομιλίες – συναντήσεις “Αφηγηματική Ιατρική & Τέχνες” & “Στα ίχνη της Ιεράς Οδού – Τα μυστικά παραπλεύρως του αυτοκινητόδρομου”. Η είσοδος είναι ελεύθερη.

Πληροφορίες

Παρασκευή 1 Δεκεμβρίου

 “Αφηγηματική Ιατρική & Τέχνες”

Ώρα: 18.30 
Διάρκεια: 70′

“Στα ίχνη της Ιεράς Οδού – Τα μυστικά παραπλεύρως του αυτοκινητόδρομου”
Ώρα: 20.00

Διάρκεια: 70′

Μια παραγωγή της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Ο Γεώργιος Θεοχάρης και ο Αναστάσιος Γερμενής συζητούν με τον Γιώργο-Ίκαρο Μπαμπασάκη για τις σχέσεις της σύγχρονης ιατρικής με τις τέχνες. Η φιλοσοφία της σύγχρονης ιατρικής επιζητεί τον γόνιμο διάλογο με τα εικαστικά, την ποίηση, την πεζογραφία, τον κινηματογράφο και τη μουσική. Πολλοί διακεκριμένοι ιατροί είναι και διακεκριμένοι καλλιτέχνες. Η ιαματική δύναμη της αφήγησης, μάλιστα, όπως την διακονεί το σχετικά πρόσφατο πεδίο της Αφηγηματικής Ιατρικής (Narrative Medicine), δείχνει πόσο σημαντική είναι στους καιρούς μας η συνδιαλλαγή επιστήμης και τεχνών. Στο πλαίσιο της συνάντησης, θα αναδειχθούν ζητήματα που απασχόλησαν την ιατρική επιστήμη ήδη από την αρχαιότητα, όπως η σύγκρουση της ποιητικής-φιλοσοφικής αντίληψης του Ασκληπιού με την επιστημονική-ορθολογική θεώρηση του Ιπποκράτη, μια σύγκρουση που γίνεται και σήμερα επίκαιρη. Αλλά και σημερινά ζητήματα, όπως η διάκριση που προσφάτως θεμελίωσε ο στοχαστής Ντέιβιντ Μόρις (David B. Morris) ανάμεσα στον ιατρικό λόγο (medical logos) και τον ιατρικό έρωτα (medical eros). Ιδιαίτερη μνεία θα γίνει επίσης, στις σχέσεις ασθενούς/ιατρού, και στο πώς η ιατρική λογίζεται ως ανθρωπιστική επιστήμη που συνομιλεί γόνιμα με τη φιλοσοφία και τις τέχνες, ιδίως στην εποχή του Covid 19.

 Στο πλαίσιο της συνάντησης “Στα ίχνη της Ιεράς Οδού – Τα μυστικά παραπλεύρως του αυτοκινητόδρομου” και με αφορμή τη δημιουργία του πρώτου μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ της “Ιερά Οδός ~ 21Χμ”, η ανερχόμενη ντοκιμαντερίστα Νικολέτα Παράσχη μιλά για την προσωπική της εμπειρία στο πεδίο της σύγχρονης Ιεράς Οδού, καθώς ακολούθησε την διαδρομή των αρχαίων μυστών κατά μήκος του σημερινού αυτοκινητόδρομου. Τι σώζεται από την ιερή ταυτότητα του δρόμου σήμερα και πώς το ιστορικό παρελθόν επικοινωνεί με την καθημερινότητα των σύγχρονων κατοίκων του;

Την απάντηση σε αυτά τα ερωτήματα καλούνται να δώσουν, μαζί με τη σκηνοθέτιδα, πρόσωπα που συνάντησε κατά την εξερεύνησή της, και παράλληλα να μοιραστούν τα δικά τους  βιώματα πάνω στην Ιερά Οδό: Ο Γιάννης Ιγγλέσης, αρχιτέκτονας, συλλέκτης και ερευνητής ιστορικών ντοκουμέντων Χαϊδαρίου και Δυτικής Αττικής και ο Capten (Χρήστος Κωτσούλας), εικαστικός. Η ομιλία θα πλαισιωθεί με οπτικό υλικό από την ταινία, ρίχνοντας φως στα στα πολλαπλά πρόσωπα της Ιεράς Οδού.

 


Λίγα λόγια για τους συντελεστές

Ο βραβευμένος από την Ακαδημία Αθηνών παθολόγος Γεώργιος Θεοχάρης γεννήθηκε τον Απρίλιο του 1959. Είναι ειδικευμένος στην αντιμετώπιση επειγόντων περιστατικών, ιδρυτής, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας «SOS Ιατροί». Μετά την αποφοίτησή του από την Ιατρική Σχολή Αθηνών συνέχισε την ειδικότητά του στο Παρίσι όπου εργάστηκε στην κλινική που βρέθηκε ο ιός του Aids το 1984 και θήτευσε κοντά στον κορυφαίο παθολόγο της Γαλλίας, τον Pierre Godeau. Πέραν της παθολογίας εξειδικεύεται στην επείγουσα και στην τροπική ιατρική καθώς και στα θεωρητικά της παγκόσμιας υγείας. Με τη συνεργασία μιας ομάδας ομονοούντων γιατρών δημιουργήθηκε ένα πρωτοποριακό μοντέλο εξωνοσοκομειακής επείγουσας ιατρικής η εταιρεία SOS ΙΑΤΡΟΙ. Στα 30 χρόνια λειτουργίας της προσέφερε εξειδικευμένη και εξατομικευμένη φροντίδα κατ’ οίκον σε περισσότερους από 800.000 ασθενείς, από τους οποίους μόνο ένα 10% χρειάστηκε εισαγωγή στο νοσοκομείο.

Ο Αναστάσιος Γερμενής είναι Ομότιμος Καθηγητής Ανοσολογίας του Τμήματος Ιατρικής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας και Αντεπιστέλλον Μέλος της Ακαδημίας Αθηνών. Σπούδασε Ιατρική στο Πανεπιστήμιο Αθηνών, και ειδικεύτηκε στην Παθολογία. Έχει ασχοληθεί ιδιαίτερα με τις επιπτώσεις της ψηφιακής τεχνολογίας και με τις αλλαγές που επέφερε στην Ιατρική Εκπαίδευση και στο Βιοϊατρικό Τύπο. Εργάστηκε στα Κεντρικά Εργαστήρια της Υπηρεσίας Αιμοδοσίας του Ελβετικού Ερυθρού Σταυρού και στο Εθνικό Κέντρο Ιστοσυμβατότητας του Γενικού Κρατικού Νοσοκομείου Αθηνών. Στο Τμήμα Ιατρικής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, όπου υπηρέτησε τα τελευταία 20 χρόνια, ίδρυσε και διηύθυνε το Εργαστήριο Ανοσολογίας & Ιστοσυμβατότητας, καθώς και το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών «Κλινικές Εφαρμογές Μοριακής Ιατρικής». Από αυτή τη θέση εστίασε ερευνητικά στην κβαντική ανοσολογία, στην ανοσογενετική και στη μελέτη των πρωτοπαθών ανοσοανεπαρκειών, με διεθνώς αναγνωρισμένη συμβολή στη γενετική του κληρονομικού αγγειοοιδήματος. Έχει επιβλέψει την εκπόνηση 24 διδακτορικών διατριβών και είχε ενεργό συμμετοχή στη λειτουργία διαφόρων οργάνων του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Έχει εκδώσει τρία βιβλία Ανοσολογίας, δύο πραγματείες πάνω στη Φιλοσοφία της Επιστήμης («Από τον Γουτεμβέργιο στο Internet» και «Ανοσία: Αλληγορία και πραγματικότητα») και δύο ποιητικές συλλογές («Μπορεί και να λεγόταν… Beagle» και «Εμός ει συ»). Έχει διατελέσει, επί σειράν ετών, και συνεχίζει να είναι Διευθυντής Σύνταξης, μέλος των συντακτικών επιτροπών και κριτής εργασιών πολλών ελληνικών και ξένων επιστημονικών περιοδικών. Για τη συμβολή του στην ανάπτυξη του Ιατρικού Τύπου έχει βραβευθεί (2004) από την Ακαδημία Αθηνών. Έχει, επίσης, διατελέσει αξιολογητής ερευνητικών προτάσεων σε πολλούς ελληνικούς και ευρωπαϊκούς χρηματοδοτικούς φορείς, καθώς και μέλος της οργανωτικής επιτροπής πολλών ελληνικών και ξένων επιστημονικών συνεδρίων.

Σκηνοθέτις και σεναριογράφος, η Νικολέτα Παράσχη δραστηριοποιείται κυρίως στον χώρο του ντοκιμαντέρ. Σπούδασε Ελληνική Φιλολογία στο ΑΠΘ και κινηματογράφο στο New York College, και ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές σπουδές της στον τομέα “Πολιτισμός και Παραγωγή Ταινιών Ντοκιμαντέρ” του Πανεπιστημίου Αιγαίου. Το πρώτο της μικρού μήκους ντοκιμαντέρ, “Δωμάτια με Θέα”, έκανε την πρεμιέρα του στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2022, αποσπώντας ιδιαίτερα θετικές κριτικές, ενώ ήταν υποψήφιο για βραβείο καλύτερου ντοκιμαντέρ μικρού μήκους στα βραβεία IRIS 2023. To “Ιερά Οδός ~ 21 χμ” είναι το πρώτο της μεγάλου μήκους ντοκιμαντέρ και απέσπασε πέρυσι το βραβείο ΕΚΚ στο τμήμα “Work In progress” του Agora Film Market (Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης 2023). Η ταινία βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε στάδιο post production.

Amor Omnia

 Η Amor Omnia δημιουργήθηκε το 2019, από τον ηθοποιό-συγγραφέα Αντρέα Μαντά και την επαγγελματία στο χώρο της Επικοινωνίας και της παραγωγής, Τίνα Παππά, ως το όχημα για την παρουσίαση της δικής τους πρότασης για τη σύγχρονη τέχνη. Σκοπός τους, η προαγωγή του πολιτισμού και των τεχνών, και ειδικότερα του θεάτρου σε όλες του τις μορφές, της λογοτεχνίας, των εικαστικών τεχνών, της φωτογραφίας και του κινηματογράφου. Επίσης, η πραγματοποίηση συνεργειών με άλλες δημιουργικές δυνάμεις με το ίδιο όραμα, εντός και εκτός Ελλάδας. Βασικοί σταθμοί στη μέχρι τώρα πορεία τους είναι οι τέσσερις παραγωγές τους που έχουν παρουσιάσει στο κοινό: 1) το 2019, με το έργο «Ρολόι Από Άμμο», με πρωτότυπο κείμενο βασισμένο στο έργο του Jorge Luis Borges, 2) το 2022, μετά από παύση δυο ετών λόγω της πανδημίας, με την performance «Οι Ώρες Ανάμεσα» (μια παράσταση διαλεκτικής μεταξύ του λόγου και της μουσικής, επίσης με πρωτότυπο κείμενο, εμπνευσμένο από το έργο του Samuel Beckett), 3) η παράσταση/reprise του “Οι Ώρες Ανάμεσα”, που παρουσιάστηκε τον Μάιο του 2023 με τον εναλλακτικό τίτλο “Quelle Catastrophe” στο θέατρο Θησείον και τέλος 4) επίσης το 2023 η συμμετοχή της Amor Omnia στην 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, με το «Ξυλίκι», ένα ενιαίο έργο απαρτιζόμενο από επιμέρους δράσεις. Το Ξυλίκι κορυφώθηκε στις 6 Ιουλίου με την επιτυχημένη παρουσίαση ενός θεατροποιημένου Αναλογίου, με τη συμμετοχή των ηθοποιών Ιωάννας Παππά και Άλκη Παναγιωτίδη, και του θρυλικού Βρετανού μουσικού  Jah Wobble. Αυτή την περίοδο ετοιμάζουν τις δυο επόμενες παραγωγές τους, που θα παρουσιάσουν στο θέατρο της Οδού Κυκλάδων τον Ιανουάριο και στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης τον Μάρτιο.

Ο Γιώργος – Ίκαρος Μπαμπασάκης γεννήθηκε το 1960. Είναι ποιητής, μεταφραστής και συγγραφέας. Σπούδασε οικονομικά στην Ανωτάτη Βιομηχανική Σχολή Πειραιώς, κινηματογράφο στη Σχολή Σταυράκου, και φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο του Bielefeld, στη Γερμανία. Συνεργάστηκε με την εφημερίδα Ελευθεροτυπία για δέκα χρόνια, ενώ διατήρησε τη Στἠλη του Βιβλίου στα free-press Lifo και City Press. Από τα τέλη της δεκαετίας του 1970, άρχισε να γράφει σε έντυπα, όπως το Ιδεοδρόμιο του Λεωνίδα Χρηστάκη, η Χιονάτη του Βαγγέλη Κοτρώνη, η Οδός Πανός, ο Ήχος, το Κάππα, η Λέξη, η Πολιορκία, το Δέντρο, και να συνθέτει ποιήματα και πεζογραφήματα. Ο τρόπος ζωής του τον οδήγησε στη συστηματική μελέτη των λεγόμενων «ιστορικών πρωτοποριών» (Φουτουρισμός, Dada,  Υπερρεαλισμός), των Beat ποιητών και συγγραφέων, καθώς και του ρεύματος για την «υπέρβαση και την πραγμάτωση της Τέχνης». Καρπός αυτών των αναζητήσεών του είναι τα πολυσυζητημένα του βιβλία για τον William S. Burroughs, για την Internationale Situationniste, για τον Guy Debord, για τον Μάη του ’68. Εργάστηκε στην ελληνική ραδιοφωνία (Δεύτερο Πρόγραμμα, ΕΡΑ 4, Εν Λευκώ, Στο Κόκκινο, Κανάλι 1, και 24/7). Ίδρυσε και διηύθυνε την επιθεώρηση Propaganda και το Εγχείρημα Κορέκτ όπου δημοσιεύτηκαν κρίσιμα κείμενα για την πολιτική και την κουλτούρα των καιρών μας. Έχει εκδώσει 40 δικά του βιβλία σε έγκριτους εκδοτικούς οίκους (Νεφέλη, Μεταίχμιο, Ερατώ, Γαβριηλίδης. Ανάμεσα σε άλλα, από τις εκδόσεις Εστία κυκλοφορεί το έργο του Τριλογία του Χάους (Διασυρμός, Αγάπη/Love, Πάρκο), και από τις εκδόσεις νήσος το μυθιστόρημά του Η Κοκό στην Κοπεγχάγη. Έχει μεταφράσει Βλαντιμίρ Ναμπόκοβ, Τζόναθαν Φράνζεν, Χένρυ Μίλλερ, Σαλμάν Ρούσντι, Ντέιβιντ Φόστερ Γουάλας, κ.α.) Εργάστηκε στη ραδιοφωνία ως παραγωγός εκπομπών λόγου (Δεύτερο Πρόγραμμα, ΕΡΑ4, Εν Λευκώ, Στο Κόκκινο, 24/7). Είναι μέλος της Εταιρείας Συγγραφέων και του Κύκλου Ποιητών. Βρέθηκε στη Βραχεία Λίστα για το Κρατικό Βραβείο Μετάφρασης 2018 (George Saunders, Λήθη και Λίνκολν, εκδ. Ίκαρος). Αυτή θα είναι η πρώτη του μεταφραστική απόπειρα για το θέατρο.

PROGRAMME PROGRAMME PROGRAMME PROGRAMME PROGRAMME PROGRAMME PROGRAMME PROGRAMME PROGRAMME PROGRAMME
PROGRAMME PROGRAMME PROGRAMME PROGRAMME PROGRAMME PROGRAMME PROGRAMME PROGRAMME PROGRAMME PROGRAMME

Μυστήριο 15 Το Ανοιχτό Μουσείο

Γιατί η Ελευσίνα Σήμερα; Από τη Μελαγχολία στο Όραμα.
Ένα πολυεπίπεδο εκθεσιακό έργο από τη Βάνα Ξένου που αναδεικνύει τα πολλαπλά αφηγήματα της Ελευσίνας


Μουσική βραδιά: Χριστουγεννιάτικοι θρύλοι και κάλαντα

Μία μουσική βραδιά με την ορχήστρα Εστουδιαντίνα Νέας Ιωνίας και ιστορίες από κάθε γωνιά της Ελλάδας
Συμμετέχει η Μάρθα Φριντζήλα με αφήγηση και τραγούδι

NEWS NEWS NEWS NEWS NEWS NEWS NEWS NEWS NEWS NEWS
NEWS NEWS NEWS NEWS NEWS NEWS NEWS NEWS NEWS NEWS
THE CITY THE CITY THE CITY THE CITY THE CITY THE CITY THE CITY THE CITY THE CITY THE CITY
THE CITY THE CITY THE CITY THE CITY THE CITY THE CITY THE CITY THE CITY THE CITY THE CITY
JOIN US JOIN US JOIN US JOIN US JOIN US JOIN US JOIN US JOIN US JOIN US JOIN US
JOIN US JOIN US JOIN US JOIN US JOIN US JOIN US JOIN US JOIN US JOIN US JOIN US
What's on
Days
Hours
Minutes