Νέα

Μυστήριο_56  3η Συνάντηση Πολιτισμός 2030: Πρόγραμμα

04.11.2022

Μια διεθνής συνάντηση αφιερωμένη στους επαγγελματίες του Πολιτισμού
με προσκεκλημένους ομιλητές από 13 χώρες

Είσοδος ελεύθερη | Εγγραφές εδώ & Αιτήσεις συμμετοχής στον «Ανοιχτό Χώρο» εδώ |  Απαραίτητη η προκράτηση | Περιορισμένος αριθμός θέσεων

Δωρεάν μετακίνηση μετ’ επιστροφής από την Αθήνα στην Ελευσίνα. Κρατήσεις εδώ.

Διαβάστε τον Αναλυτικό Κατάλογο του Μυστηρίου_56 3η Συνάντηση Πολιτισμός 2030 εδώ.

ΩΡΟΛΟΓΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Πέμπτη 10 Νοεμβρίου

10:30 Εγγραφές
11:00-14:00 Θ1. Η τέχνη και ο πολιτισμός ως μοχλοί ανάπτυξης των πόλεων (ΕΚΕΔΑ, Χαριλάου 28)
14:00-15:30 Διάλειμμα
15:30-18:00 Θ1. Περιφερειακή πολιτιστική ανάπτυξη: το παράδειγμα της Δυτικής Ελλάδας / Θ2. Καλλιτεχνικές πρακτικές διαφοροποίησης: Ένα ιστορικό βλέμμα στο Φεστιβάλ Αισχύλεια / Θ2. Ο ρόλος και το μέλλον των ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. (ΕΚΕΔΑ, Χαριλάου 28)

18:00-18:30 Διάλειμμα

18:30-21:00 Οι φύλακες της Μνήμης (ΕΚΕΔΑ, Χαριλάου 28)

21:00 Βραδινές Συναντήσεις (Μικρό Βύσσινο, Νικολαΐδου 64)

Παρασκευή 11 Νοεμβρίου

10:30 Προσέλευση
11:00-14:00 Θ2. RESHAPE: ένα συλλογικό πείραμα για την πολιτισμική αλλαγή (ΕΚΕΔΑ, Χαριλάου 28)
14:00-15:30 Διάλειμμα
15:30-18:00 Θ1. Η ανάκτηση του παραλιακού μετώπου: η μεγάλη πρόκληση των βιομηχανικών πόλεων / Θ1. Πώς να κάνεις την πολιτιστική στρατηγική ενδιαφέρουσα για την τοπική αυτοδιοίκηση και ευεργετική για την πόλη / Θ2. Τα φεστιβάλ δεν είναι νησιά στον χάρτη του πολιτισμού (ΕΚΕΔΑ, Χαριλάου 28)

18:00-18:30 Διάλειμμα

18:30-21:00
Αξίες και Αλληλεγγύη: Ένα παιχνιδοποιημένο εργαστήριο (X-Bowling Art Center, Χαριλάου 12) /
Tarot Card Game (X-Bowling Art Center, Χαριλάου 12) /
Μυστήριο_13 EΦΥΓΑ Μικρασία (Σημείο Συνάντησης: Μουσείο Ιστορίας και Λαογραφίας Συλλόγου Μικρασιατών Ελευσίνας, Λαμψάκου 13)

21:00 Βραδινές συναντήσεις (Μικρό Βύσσινο, Νικολαΐδου 64)

Σάββατο 12 Νοεμβρίου

10:30 Προσέλευση
11:00-14:00 Θ3. Ανοιχτός χώρος (X-Bowling Art Centre, Χαριλάου 12) / Βλύχα | Αυτοψία διά περιπάτου (Σημείο συνάντησης: Νικολαΐδου & Κανελλοπούλου, τοποθεσία “Φονιάς”) /
Standing Wave | Στατικό κύμα (ΕΚΕΔΑ, Χαρίλαου 28)
14:00-15:30 Διάλειμμα
15:30-18:00 Θ3. Για ένα ελληνικό δίκτυο περιφερειακής πολιτιστικής ανάπτυξης (Χ- Bowling Art Centre, Χαριλάου 12) / Θ2. Όταν οι καλλιτέχνες και οι κάτοικοι γίνονται συνδημιουργοί (ΕΚΕΔΑ, Χαρίλαου 28)/
Θ3. Γιατί κάνουμε ό,τι κάνουμε: Η αποστολή και οι αξίες των πολιτιστικών οργανισμών/δράσεων (ΕΚΕΔΑ, Χαρίλαου 28)

18:00-18:30 Διάλειμμα

18:30-21:00 Αξίες και Αλληλεγγύη: Ένα παιχνιδοποιημένο εργαστήριο (ΕΚΕΔΑ, Χαριλάου 28, Ελευσίνα) /
Blind Date (ΕΚΕΔΑ, Χαριλάου 28) /
Ένδυμα, μια προσωπική περιπέτεια, ένα συλλογικό συμβάν (Κατάστημα / Ατελιέ VESTIS, Ηρώων Πολυτεχνείου 43) /
Μυστήριο13 EΦΥΓΑ Μικρασία (Μουσείο Ιστορίας και Λαογραφίας Συλλόγου Μικρασιατών
Ελευσίνας, Λαμψάκου 13
)/
Το Αδράχτι και η Λεμονιά (Μουσείο Λαογραφικού Συλλόγου «Το Αδράχτι», Ιάκχου 19)

21:00 Βραδινές συναντήσεις (Μικρό Βύσσινο, Νικολαΐδου 64)

Κυριακή 13 Νοεμβρίου

12:00-13:00 Καφές
13:00-14:30 Θ3. Συμπεράσματα (X-Bowling Art Centre, Χαριλάου 12)

14:30-16:00 Brunch

16:30-17:10 Μυστήριο_2 Τα Λόγια του Ρολογιού (Ρολόι, Αρχαιολογικός Χώρος Ελευσίνας)

ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Όπου αναφέρεται το σύμβολο /, οι συμμετέχοντες θα πρέπει να επιλέγουν την ομάδα εργασίας/δράση δικτύωσης/ καλλιτεχνικό έργο της προτίμησής τους.

ΑΝΑΛΥΤΙΚΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Ομάδες Εργασίας

Πέμπτη 10 Νοεμβρίου

11:00-14:00 

Θ.1.1. Η τέχνη και ο πολιτισμός ως μοχλοί ανάπτυξης των πόλεων

Μια σειρά πόλεων της Αττικής, η Καισαριανή, το Χαϊδάρι, οι Άγιοι Ανάργυροι και η Ελευσίνα βρίσκονται σε μια διαδικασία αναπλάσεων μεγάλων εκτάσεων και μετατροπής τους σε πολυχώρους πολιτισμού. Δίπλα τους μία κυπριακή πόλη, η Λάρνακα, που διεκδικεί τον τίτλο της ΠΠΕ για το 2030, έχει να επιδείξει τα τελευταία χρόνια μία σειρά αναπλάσεων που δημιουργούν ένα νέο πολιτιστικό απόθεμα. Σε αυτή τη συζήτηση θα αναλύσουμε πώς η πολιτιστική στρατηγική των εν λόγω πόλεων υποστηρίζει τη λειτουργία των συγκεκριμένων χώρων. Ποιες είναι οι προβλεπόμενες χρήσεις και πώς το καλλιτεχνικό και πολιτιστικό περιεχόμενο θα έρθει να κατοικήσει αυτούς τους χώρους; Εν τέλει, με ποιους τρόπους, οι νέες αυτές υποδομές μπορούν να αναπτύξουν τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία και ταυτόχρονα να ενδυναμώσουν την τοπική κοινότητα;

Συντονισμός: Κέλλυ Διαπούλη, Επιμελήτρια Μυστήριο_56 3η Συνάντηση Πολιτισμός 2030 – Καλλιτεχνική Διευθύντρια «Λάρνακα 2030 Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης Υποψήφια Πόλη»

Μιχαήλ Μαρμαρινός, Γενικός Καλλιτεχνικός Διευθυντής 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Συμμετέχουν: 

Ηλίας Αποστόλου, Αντιδήμαρχος Πολιτισμού & Αθλητισμού Δήμου Αγίων Αναργύρων
Χρήστος Βοσκόπουλος, Δήμαρχος Καισαριανής
Ανδρέας Βύρας, Δήμαρχος Λάρνακας
Βαγγέλης Ντηνιακός, Δήμαρχος Χαϊδαρίου
Αργύρης Οικονόμου, Δήμαρχος Ελευσίνας – Μαγούλας

15:30-18:00 

Θ.1.2. Περιφερειακή πολιτιστική ανάπτυξη, το παράδειγμα της Δυτικής Ελλάδας

Ποιες είναι οι προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο κλάδος του πολιτισμού και της δημιουργίας στην Ελληνική περιφέρεια και ποιες ιδιαιτερότητες έχουν να ξεπεράσουν οι υπεύθυνοι διαμόρφωσης πολιτιστικής πολιτικής; Τι ρόλο έχουν οι ίδιοι οι άνθρωποι του πολιτιστικού χώρου στη διαδικασία διαμόρφωσης της πολιτικής που τους αφορά, τι ακριβώς λαμβάνουν πέρα από υποδομές και πώς συμβάλλουν στην αναπτυξιακή δυναμική του κλάδου της Πολιτιστικής και Δημιουργικής Βιομηχανίας; Με αφορμή τα παραπάνω ερωτήματα και το Έργο Creative@Hubs (Interreg Greece Italy) που υλοποιείται στην Περιφέρεια Δυτικής Ελλάδας, συζητάμε για τον ρόλο της πολιτιστικής και δημιουργικής βιομηχανίας στην ανάπτυξη της περιφέρειας. 

Συντονισμός: Γιώργος Σάρλης, MOSAIC // Πολιτισμός και Δημιουργικότητα
Ανδρέας Τσιλίρας, MOSAIC // Πολιτισμός και Δημιουργικότητα

Συμμετέχουν:
Στάθης Παπαχριστόπουλος, Προϊστάμενος Επιστημονικοτεχνικής Υποστήριξης και Υλοποίησης Προγραμμάτων του Περιφερειακού Ταμείου Ανάπτυξης Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας
Φωκίων Ζαΐμης, Αντιπεριφερειάρχης Επιχειρηματικότητας, Έρευνας και Καινοτομίας Περιφέρειας Δυτικής Ελλάδας

15:30-18:00 

Θ.2.5. Καλλιτεχνικές πρακτικές διαφοροποίησης. Ένα ιστορικό βλέμμα στο Φεστιβάλ Αισχύλεια

Σε αυτή την ομάδα εργασίας εξετάζουμε εμπνευσμένες καλλιτεχνικές πρακτικές του Φεστιβάλ Αισχύλεια που είχαν ως στόχο διαμορφώσουν διακριτή καλλιτεχνική ταυτότητα , διαφοροποιώντας το ουσιαστικά από τη συνήθη πρακτική των δημοτικών φεστιβάλ. Δίνοντας τον λόγο σε Ελευσίνιες/ους πολίτες  κάνουμε μία ιστορική αναδρομή του Φεστιβάλ, ως παραδείγματος διαφοροποίησης.  Μιλάμε για αυτές τις μικρές ψηφίδες που έχουν δώσει ένα ξεχωριστό στίγμα στο πολιτιστικό γίγνεσθαι του τόπου και προσπαθούμε να ερμηνεύσουμε τι σημαίνουν, τι παράγουν, τι αφήνουν στον ιστορικό χρόνο και γιατί δημιούργησαν τις κατάλληλες συνθήκες για την παραγωγή νοήματος. 

Συντονισμός: Κέλλυ Διαπούλη, Επιμελήτρια Μυστήριο_56  3η Συνάντησης Πολιτισμός 2030 – Καλλιτεχνική Διευθύντρια «Λάρνακα 2030 Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης Υποψήφια Πόλη»

Σοφία Λάσκου, φιλόλογος – κάτοικος Ελευσίνας
Γιάννης Μοίρας, Συντονιστής Φεστιβάλ Αισχυλείων (1986-2000)
Καλλιόπη Παπαγγελή, Προϊσταμένη του Τμήματος Προϊστορικών & Κλασικών Αρχαιοτήτων της Εφορείας Αρχαιοτήτων Δυτικής Αττικής
Γιώργος Σκιάνης, Επιμελητής Εικαστικών Εκθέσεων Φεστιβάλ Αισχυλείων (2004-2017)

15:30-18:00

Θ.2.4. Ο ρόλος και το μέλλον των ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. 

Σε αυτή την ομάδα εργασίας συζητάμε για την πορεία και τ δυναμική των ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. τόσο σε σχέση με τον ίδιο τον καλλιτεχνικό χώρο, όσο και με τις πόλεις στις οποίες δρουν και υπάρχουν. Με στόχο την ουσιαστική ανάπτυξη της θεατρικής δραστηριότητας στην περιφέρεια, τα ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. ήταν η σημαντικότερη πρωτοβουλία σε θεσμικό επίπεδο για την ανάπτυξη του θεάτρου στην περιφέρεια και την πολιτιστική αποκέντρωση. Κάνοντας μία αναδρομή από τη δεκαετία του 1980 που δημιουργήθηκαν μέχρι σήμερα, παρατηρείται μια άνιση πορεία, συνέχειες και ασυνέχειες. Ποιοι είναι οι λόγοι που οδηγούν σε αυτές τις ανισότητες; Ποιες είναι οι ανάγκες των ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. σήμερα, ώστε να μπορέσουν να ανταποκριθούν με επιτυχία στην αποστολή τους; Ποιες είναι οι προκλήσεις που αντιμετωπίζουν σήμερα; Με ποιους τρόπους ενισχύουν τη σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία; Αποτελούν σήμερα ζωντανές εστίες θεατρικής αποκέντρωσης; Ποια είναι η δυναμική τους στην αποκέντρωση της θεατρικής δραστηριότητας και στην περιφερειακή πολιτιστική ανάπτυξη;

Συντονισμός: Δηώ Καγγελάρη, Επίκουρη Καθηγήτρια Θεατρολογίας, Διευθύντρια Σπουδών στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου

Συμμετέχουν:
Θοδωρής Γκόνης, Σκηνοθέτης, Στιχουργός
Γιαννης Παρασκευόπουλος, Ηθοποιός – Σκηνοθέτης
Χάρης Πεχλιβανίδης, Καλλιτεχνικός Διευθυντής Ιωαννίνων, Σκηνοθέτης, υποψ. Διδάκτωρ Τμήματος Θεάτρου
Κυριακή Σπανού, Καλλιτεχνική Διευθύντρια Θεσσαλικού Θεάτρου

Παρασκευή 11 Νοεμβρίου

11:00-14:00  

Θ.2.1. RESHAPE | Ένα συλλογικό πείραμα για την πολιτισμική αλλαγή

Στη συγκεκριμένη ομάδα εργασίας κάνουμε μια αναδρομή στην εμπειρία και την παρακαταθήκη του RESHAPE, ενός διακρατικού έργου που προσπάθησε να φανταστεί εναλλακτικά μοντέλα οργάνωσης στον χώρο των τεχνών, να τα ευθυγραμμίσει με τις καλλιτεχνικές πρακτικές και τις εξελίξεις της κοινωνίας. Βασισμένο στις ανάγκες, την τεχνογνωσία και τη δημιουργικότητα καλλιτεχνών και ακτιβιστών, το RESHAPE ήταν ένα πειραματικό εγχείρημα, μια συλλογική από τα κάτω προς τα πάνω προσπάθεια να φανταστούμε και να εμπνεύσουμε έναν διαφορετικό καλλιτεχνικό τομέα. Άνοιξε τη συζήτηση, αντιμετώπισε και αμφισβήτησε τις ανισότητες, τις σχέσεις εξουσίας και τις αποσπασματικές πρακτικές που κυριαρχούν στον κόσμο των τεχνών και εξέτασε πιθανές εναλλακτικές λύσεις, που έχουν τις ρίζες τους στη δικαιοσύνη, την αλληλεγγύη και τη φροντίδα. Μέσα από την εμπειρία του RESHAPE και τις ιδέες που προέκυψαν από τη διαδικασία, συζητάμε για τον απαραίτητο μετασχηματισμό του κλάδου και τις στρατηγικές για να γίνουν οι καλλιτέχνες και οι εργάτες της τέχνης παράγοντες ενός μέλλοντος με αναμφίβολα θετικό πρόσημο.

Συντονισμός: Milica Ilic, συντονίστρια και μία εκ των ιδρυτών του RESHAPE (Σερβία, Γαλλία, Βέλγιο)

Συμμετέχουν: Petr Dlouhy, Καλλιτέχνης, Reshaper (Τσεχία, Γερμανία, Πολωνία)

Doreen Toutikian, Ιδρύτρια & Διευθύντρια της Beirut Design Week, Συνιδρύτρια και Πρόεδρος του Δ.Σ. Του MENA Design Research Center (Λίβανος)

15:30-18:00 

Θ.1.4. Ανάκτηση παραλιακού μετώπου: η μεγάλη πρόκληση των βιομηχανικών πόλεων

Η ανάγκη χωροθέτησης των λιμένων μέσα στον αμιγή αστικό ιστό παύει να αποτελεί πανάκεια και οι λιμένες μεταφέρονται στον εξωαστικό χώρο. Πολλά είναι τα παραδείγματα και ελληνικών πόλεων που έχουν προβεί σε ανάλογες ενέργειες (Πάτρα, Βόλος, Θεσσαλονίκη, Καλαμάτα, Καβάλα κ.α.). Τα λιμάνια μετεγκαταστάθηκαν σε νέες τοποθεσίες, στα όρια των πόλεων και οι παλιές εγκαταστάσεις τους αποκαταστάθηκαν και δόθηκαν σε νέες αστικές χρήσεις, όπως σε χώρους  αναψυχής και πρασίνου, ακόμη και κατοικίας. Παρόλο που τα λιμάνια λειτουργούν ως μοχλός ανάπτυξης για τις πόλεις και τις περιφέρειες στις οποίες βρίσκονται, παράλληλα αποτελούν και την κύρια αιτία υποβάθμισης και περιβαλλοντικής επιβάρυνσης των περιοχών που τα περικλείουν. Με αιχμή του δόρατος τον κόλπο της Ελευσίνας, θα μιλήσουμε για τα ανοιχτά ζητήματα του παράκτιου μετώπου. Ποια πρέπει να είναι η θέση του σύγχρονου λιμένα; Τι παραδείγματα έχουν να επιδείξουν άλλες πόλεις; Ποια ανάπλαση πρέπει να τύχουν οι κοινόχρηστοι και κοινωφελείς χώροι που παραχωρήθηκαν ή σκοπεύουν να παραχωρηθούν; 

Συντονισμός: Αναστασία Τσοπελάκη, Αρχιτέκτων – Μηχανικός 

Συμμετέχουν: 
Μελέτης Καββαδίας, Επιτροπή Κατοίκων Παραλίας «για την διασφάλιση του κοινόχρηστου χαρακτήρα της παραλίας της Ελευσίνας και των ελεύθερων χώρων που υπάρχουν κοντά στην θάλασσα»
Απόστολος Καμαρινάκης, Διευθύνων Σύμβουλος Οργανισμού Λιμένα Ελευσίνας
Ανδρέας Νεφελούδης, Οικονομολόγος, Διευθυντής Δημοτικής Επιχείρησης Ανάπτυξης Λαυρίου (1997-2003)
Αργύρης Οικονόμου, Δήμαρχος Ελευσίνας – Μαγούλας
Αλέξανδρος Πνευματικός, Δήμαρχος Κορινθίων (2006-2019)
Χρήστος Χρηστάκης, Κίνηση Πολιτών ΕCOELEUSIS 

15:30-18:00

Θ.1.3. Πώς να κάνεις την πολιτιστική στρατηγική ενδιαφέρουσα για την τοπική αυτοδιοίκηση και ευεργετική για την πόλη;

Το Κλουζ, η Λεουβάρντεν, η Βέροια, η Λάρισα και ο Πειραιάς έχουν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία αλλά έχουν τουλάχιστον ένα κοινό: όλες ήταν υποψήφιες πόλεις για τον τίτλο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης με το Κλουζ να φτάνει μέχρι τον δεύτερο γύρο της φάσης διεκδίκησης στη Ρουμανία, τη Λεουβάρντεν να κερδίζει τον τίτλο στην Ολλανδία και τη Λάρισα και τον Πειραιά να σταματούν στον πρώτο γύρο στην Ελλάδα. Το δεύτερο κοινό τους σημείο είναι ότι ανεξάρτητα από το εάν κέρδισαν τον τίτλο ή όχι, όλες έχουν μια τοπική πολιτιστική στρατηγική που εμπλέκει τον Δήμο, τον πολιτιστικό τομέα, τα σχολεία και την επιχειρηματική κοινότητα, καθώς και την κοινωνία των πολιτών στην ανάπτυξη της πόλης. Πώς μπορούμε να δούμε τον πολιτισμό ως  επένδυση για την ανάπτυξη των πόλεών μας; Πώς μπορούμε να δημιουργήσουμε πολιτιστικά σχέδια που προσελκύουν το ενδιαφέρον δημόσιων φορέων λήψης αποφάσεων, χρηματοδοτών, επενδυτών και των απλών πολιτών; Μπορούμε να συνδεθούμε με άλλες ευρωπαϊκές πόλεις, μικρές και μεγάλες, με τις οποίες μοιραζόμαστε τα ίδια ενδιαφέροντα;

Συντονισμός: Ștefan Teișanu, Διευθυντής του Cluj Cultural Centre και Γενικός Γραμματέας του Culture Next Network (Ρουμανία)

Αγγελική Λαμπίρη, Διευθύντρια Πολιτιστικής Κατάρτισης 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Συμμετέχουν:
Λάζαρος Ασλανίδης, Αντιδήμαρχος Τουρισμού Δήμου Βέροιας 
Κατερίνα Γρηγοριάδου, Γενική Διευθύντρια ΚΕΠΑ Δήμου Βέροιας
Λίτσα Μπαφούνη, Διευθύντρια Πολιτισμού Δήμου Πειραιά
Παναγιώτης Σάπκας, Αντιδήμαρχος Πολιτισμού & Επιστημών Δήμου Λάρισας
Immie Jonkman, Εκτελεστική διευθύντρια του Οργανισμού Παρακαταθήκης LF2028, (Ολλανδία)

15:30-18:00  

Θ.2.2. Τα φεστιβάλ δεν είναι νησιά στον χάρτη του πολιτισμού

Τα φεστιβάλ δεν συμβαίνουν στο κενό. Αντίθετα είναι άρρηκτα συνδεδεμένα με τον κόσμο και με το τι συμβαίνει σε αυτόν. Είμαστε αντιμέτωπες/οι με πολλαπλές προκλήσεις, από την οικονομική επισφάλεια και την πολιτική αστάθεια έως την κλιματική απειλή και τη συνεχή κοινωνική πόλωση, η οποία φθείρει τον κοινωνικό ιστό που συνθέτει τις κοινωνίες μας. Ως τόποι συνάντησης των ανθρώπων, τα φεστιβάλ μπορούν να επηρεάσουν καταλυτικά την ευαισθησία και τη συμπεριφορά του κοινού και της κοινότητας εντός της οποίας γίνονται. Από την άλλη, τα φεστιβάλ πράγματι συμβαίνουν σε νησιά. Σε αυτή την ομάδα εργασίας εστιάζουμε σε περιπτώσεις φεστιβάλ που μας εμπνέουν και αναλύουμε πώς τα φεστιβάλ συνδέονται με το περιβάλλον και τις κοινότητες που τα φιλοξενούν, πώς επιδρούν στην αντίληψη αυτών των τόπων καθώς και τον οικονομικό, πολιτικό, κοινωνικό και οικολογικό τους αντίκτυπο.

Συντονισμός: Inge Ceustermans, Διευθύντρια του οργανισμού Festival Academy (Βέλγιο)

Συμμετέχουν: 
Ελλάδα Ευαγγέλου, Καλλιτεχνική διευθύντρια του Buffer Fringe Festival (Κύπρος)
Μέτη Παναγιωτοπούλου, Υπεύθυνη Καλλιτεχνικού προγραμματισμού, Φεστιβάλ «Γιορτές Ρόκκας» 
Aurélien Zouki, Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Hammana Artist House (Λίβανος)

Σάββατο 12 Νοεμβρίου

11:00-14:00

Θ.3.3. Ανοιχτός Χώρος

Πρόκειται για έναν φυσικό χώρο δικτύωσης και έμπνευσης όπου 20-25 επιλεγμένες/οι συμμετέχουσες/οντες θα έχουν την ευκαιρία να κάνουν γνωστή τις δράσεις τους στο κοινό μέσα από σύντομες παρουσιάσεις διάρκειας 5’. Στο προσκήνιο έρχονται ομάδες, καλλιτέχνες, φορείς και επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται στην περιφέρεια, εντάσσουν στο έργο τους συμμετοχικές μεθόδους, με μια δημιουργική προσέγγιση που εκφράζει έμπρακτα τις αξίες της φροντίδας, της ισότητας, της συμπερίληψης και της κοινωνικής ευημερίας. Στη συνέχεια, ο χρόνος θα αφιερωθεί σε μια ανοιχτή διαδικασία δικτύωσης με κατ’ ιδίαν συναντήσεις ανάμεσα στους συμμετέχοντες και τις ομάδες / πρωτοβουλίες που θα παρουσιάζουν τη δουλειά τους.

15:30-18:00  

Θ.2.3. Όταν καλλιτέχνες και κάτοικοι γίνονται συνδημιουργοί

Τα καλλιτεχνικά έργα – προϊόντα συν-δημιουργίας με τις τοπικές κοινότητες έχουν ως αποτέλεσμα τη γέννηση ενός νέου έργου και ταυτόχρονα μιας νέας σχέσης. Ή μάλλον είναι τα ίδια, από την πρώτη στιγμή της δημιουργίας τους μέχρι και την τελευταία παράσταση ή ημέρα έκθεσης, μια σειρά ανθρώπινων συναντήσεων και σχέσεων. Σε αυτή την ομάδα εργασίας θα έρθουμε σε επαφή με έργα που δημιουργήθηκαν από και για τις τοπικές τους κοινότητες. Θα αναλύσουμε πώς η καλλιτεχνική διαδικασία επιδρά στα άτομα που συμμετέχουν, καλλιτέχνες και μη, και πώς λειτουργεί σαν διαμορφωτική εμπειρία και για τις δύο πλευρές. Ποια νέα σχέση δημιουργείται;

Συντονισμός: Henk Keizer, Συντονιστής του Art in Rural European Areas (Ολλανδία, Δανία)

Χρήστος Χριστόπουλος, Υπεύθυνος Παραγωγής «Συνάντησης Πολιτισμός 2030»

Συμμετέχουν: 
Γιολάντα Μαρκοπούλου, Σκηνοθέτις
Γεωργία Μαυραγάνη, Σκηνοθέτις 
Μάριος Σπηλιόπουλος, Εικαστικός καλλιτέχνης, Καθηγητής Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών
Beforelight, ομάδα δημιουργικού φωτισμού
Thomas Helie, Επίκουρος Καθηγητής Πολιτικών Επιστημών, Πανεπιστήμιο Reims (Γαλλία)

15:30-18:00

Θ.3.1. Γιατί κάνουμε αυτά που κάνουμε; Η αποστολή και οι αξίες των πολιτιστικών οργανισμών / δράσεων

Είναι μάλλον σπάνιες οι περιπτώσεις που αντιμετωπίζουμε τους πολιτιστικούς φορείς / δράσεις ως «προσωπικότητες», ως ζωντανούς οργανισμούς με προσδοκίες και αξίες, «προσωπικότητες» που θέλουν να σχετισθούν με ανθρώπους και να αλλάξουν τον κόσμο προς το καλύτερο. Πολύ συχνά, όταν αναφερόμαστε στην «αποστολή» μας, τείνουμε να μπερδεύουμε το «γιατί» (κάνουμε αυτό που κάνουμε) με το «τι» (κάνουμε) ή το «πώς» το κάνουμε. Σε αυτό το εργαστήριο, μέσα από μία συμμετοχική διαδικασία, καλούμαστε να ξανασκεφτούμε την προσωπικότητα των πολιτιστικών οργανισμών ή / και των πρακτικών μας καθώς και τον λόγο ύπαρξής τους. Αντλώντας παραδείγματα από διαφορετικές χώρες, θα εστιάσουμε στο γιατί κάνουμε αυτό που κάνουμε, τι μας οδηγεί, ποιες είναι οι αξίες που καθοδηγούν την πρακτική μας και πώς μας αντιλαμβάνονται οι άλλοι. Πώς αλλιώς μπορεί το κοινό που ισχυριζόμαστε ότι υπηρετούμε να μας εμπιστευθεί και να αναπτύξει μια μακροχρόνια και σταθερή σχέση μαζί μας; Πώς αλλιώς μπορούμε να είμαστε η αλλαγή που επιθυμούμε;

Συντονισμός: Μαρία Βλάχου, Εκτελεστική Διευθύντρια στο Acesso Cultura (Πορτογαλία)

Μέγιστος αριθμός συμμετεχόντων: 30 άτομα

15:30-18:00

Θ.3.2. Για ένα ελληνικό δίκτυο περιφερειακής πολιτιστικής ανάπτυξης 

Σε ένα συμμετοχικό εργαστήριο με το μεθοδολογικό εργαλείο του World Cafe, διερευνούμε τις δυνατότητες ύπαρξης ενός ελληνικού δικτύου περιφερειακής πολιτιστικής ανάπτυξης. Πάνω σε ποιες προϋποθέσεις, κοινές αρχές και ανάγκες δομείται η δημιουργία του; Ποια θέση λαμβάνει στο πεδίο του πολιτισμού, ποια κενά καλύπτει και τι ρόλο καλείται να επιτελέσει ανάμεσα σε άλλους πολιτιστικούς φορείς και οργανισμούς; Πως μπορεί να λειτουργήσει και ποιες είναι οι πιθανές προκλήσεις με τις οποίες ενδέχεται να έρθει αντιμέτωπο;

Συντονισμός: Stefan Teișanu, Διευθυντής του Cluj Cultural Centre και γεν.γραμματέας του Culture Next Network (Ρουμανία)

Πάνος Γκιόκας, CEO και συνιδρυτής της Mentor 

Ευγενία Καββαδία, Συντονίστρια της δράσης Μυστήριο_56  3η Συνάντηση Πολιτισμός 2030


Κυριακή 13 Νοεμβρίου

13:00-14:30

Θ.3.4. Συμπεράσματα

Μετά από ένα εντατικό τριήμερο καλλιτεχνικών εργαστηρίων και ομάδων εργασίας που ανατροφοδοτούν τις σκέψεις και τη συζήτηση για τις σύγχρονες καλλιτεχνικές πρακτικές συμμετέχοντες/ουσες, ομιλητές/τριες και καλλιτέχνες επιχειρούν μια συλλογική αποτίμηση της δράσης Μυστήριο_56  3η Συνάντηση Πολιτισμός 2030. Ένας συντονιστής και ένας reporteur από κάθε ομάδα εργασίας παίρνουν τον λόγο και συνοψίζουν σε 5’ τα κυριότερα σημεία, ενθαρρύνοντάς μας να επαναπροσδιορίσουμε τον ρόλο που επιτελούμε στο πεδίο της καλλιτεχνικής παραγωγής, τη σχέση μας με τις κοινότητες σε όλα τα στάδια της δημιουργικής διαδικασίας υπό το πρίσμα του καθολικού δικαιώματος στην πρόσβαση στον πολιτισμό και την τέχνη.

Καλλιτεχνικά έργα και Δράσεις 

Πέμπτη 10 Νοεμβρίου 

18:30-21:00

Οι φύλακες της Μνήμης 

με τη Μαρία Καστάνη, ηθοποιό, σε επιμέλεια Πάνου Γκιόκα, συνιδρυτή και CEO της Mentor

Υπάρχει μια λεπτή αλλά σημαντική διαφορά ανάμεσα στη μνήμη και την ανάμνηση. Οι Ελευσίνιοι μέσα από το πέρασμα του χρόνου έχουν επιλέξει τις αφηγήσεις και τα γεγονότα που έχουν σημασία για την κοινή τους ταυτότητα. Ο Έκτος Αμερικανικός Στόλος, ο ποιητής Άγγελος Σικελιανός, ο δικτάτορας Θεόδωρος Πάγκαλος και ο ατρόμητος καπετάνιος υποβρυχίων Βασίλης Λάσκος, όλοι θεωρούσαν την Ελευσίνα σπίτι τους και η πόλη είναι γεμάτη από τα ίχνη της παρουσίας τους. Ακολουθούμε τη Μαρία Καστάνη σε έναν περίπατο και συναντούμε μαζί της μερικούς από τους πιο ενδιαφέροντες χαρακτήρες που πέρασαν από την Ελευσίνα, ακούμε τις ιστορίες τους με φόντο το περιβάλλον – ανθρώπινο και φυσικό – που έχει λειτουργήσει ως υπόβαθρο στις ζωές τους με τη συνοδεία λογοτεχνικών και ποιητικών κειμένων που γράφτηκαν για την Ελευσίνα ανά τους αιώνες. Από το παλιό λιμάνι μέχρι την ιστορική εκκλησία του Αγίου Γεωργίου θα γνωρίσουμε τα σημαντικότερα τοπόσημα της Ελευσίνας και θα συνειδητοποιήσουμε τον πρωταγωνιστικό της ρόλο στη σύγχρονη ιστορία της Ελλάδας μέσα από έναν ιδιαίτερο λογοτεχνικό περίπατο.

Σημείο Συνάντησης: Εργατοϋπαλληλικό Κέντρο Ελευσίνας Δυτικής Αττικής – ΕΚΕΔΑ (Χαριλάου 28,
Ελευσίνα)

Παρασκευή 11 Νοεμβρίου

18:30-21:00

Παιχνίδι με κάρτες Ταρώ

με τον Petr Dlouhy, Καλλιτέχνη, Reshaper (Τσεχία, Πολωνία, Γερμανία)

Μέσα από αυτό το εργαστήριο έχουμε την ευκαιρία να αναλογιστούμε μαζί τους πιθανούς μετασχηματισμούς των δημιουργικών πρακτικών του πολιτιστικού κλάδου. Για να το πετύχουμε, θα χρησιμοποιήσουμε ένα πειραματικό εργαλείο: ένα σετ από κάρτες εμπνευσμένες από μια τράπουλα ταρώ, τις οποίες δημιούργησαν καλλιτέχνες από την Ευρώπη και ειδικότερα από τη Μεσόγειο για τον σκοπό αυτό. Αυτή η συγκεκριμένη τράπουλα ταρώ δεν προβλέπει το μέλλον (αν και το εργαστήριο μπορεί πράγματι να ενέχει κάποια μαγεία…), αλλά βοηθά στον προβληματισμό σχετικά με την παρούσα κατάσταση στο πεδίο του πολιτισμού και παρέχει μια πιο ολιστική εικόνα του. Θα χρησιμοποιήσουμε τις κάρτες ως βάση για συζήτηση, για να σφυρηλατήσουμε σχέσεις με τρόπο παιχνιδιάρικο, ενθαρρύνοντας τις απαντήσεις από διάφορες οπτικές γωνίες. Ελάτε να ανακαλύψετε ιδέες και πρακτικούς τρόπους για την προώθηση της δουλειάς σας με ορίζοντα μια περισσότερο δίκαιη οικολογία των τεχνών.

Μέγιστος αριθμός συμμετεχόντων: 15

Τοποθεσία: X-Bowling Art Center (Χαριλάου 12, Ελευσίνα)

Παρασκευή 11 & Σάββατο 12 Νοεμβρίου

18:30-21:00

Αξίες και Αλληλεγγύη: Ένα παιχνιδοποιημένο εργαστήριο

με την Doreen Toutikian, Ιδρύτρια & Διευθύντρια της Beirut Design Week, Συνιδρύτρια & Πρόεδρος του Δ.Σ. MENA Design Research Center (Λίβανος)

Ένα παιχνίδι καρτών ειδικά σχεδιασμένο για ομάδες από διαφορετικές κουλτούρες, υπόβαθρα ή προσωπικές καταστάσεις, που μόλις ξεκινούν τη συνεργασία τους ή/και θέλουν να γίνουν ομάδα. Οι κάρτες δίνουν σε όσες και όσους συμμετέχουν την ευκαιρία να εκφράσουν ποιες αξίες είναι σημαντικές για τη συνεργασία τους, να κατανοήσουν πώς σκέφτονται οι άλλοι/ες και τι είναι απαραίτητο για να συνεργαστούν. Μέσα από αυτές τις συνομιλίες, τα άτομα που συμμετέχουν σε μια συνεργασία έχουν την ευκαιρία να αναγνωρίσουν και να εντοπίσουν μηχανισμούς που, αν και συχνά αόρατοι, προκαλούν εντάσεις και δυσκολίες. Βοηθά τις ομάδες να αναπτύξουν το δικό τους πλαίσιο αξιών που υποστηρίζει την αλληλεγγύη. Τέλος, το παιχνίδι δίνει την ευκαιρία να γνωριστούμε μεταξύ μας μέσα από τις αξίες που συζητήθηκαν πριν ξεκινήσουμε τον σχεδιασμό ή/και την υλοποίηση του έργου μας. Εγγραφείτε για να δοκιμάσετε το παιχνίδι και μπορεί να θελήσετε να το αξιοποιήσετε στα μελλοντικά σας έργα.

Αριθμός συμμετεχόντων: 20 άτομα

Τοποθεσία: X-Bowling Art Center (Χαριλάου 12, Ελευσίνα)

18:30-21:00

Μυστήριο_13  Ε_ΦΥΓΑ Μικρασία

Ένα χρονικό της ιστορίας των Μικρασιατών προσφύγων της Άνω Ελευσίνας με πρωταγωνιστές τους απογόνους τους, κατοίκους του συνοικισμού, σε μια site-specific περιπατητική παράσταση σε σκηνοθεσία της Γιολάντας Μαρκοπούλου.

Τα μικρά προσφυγόσπιτα και τα αδιέξοδα σοκάκια μαρτυρούν σιωπηλά τις αναμνήσεις του μεγάλου ξεριζωμού. Ψηφίδες διηγήσεων συνθέτουν το μωσαϊκό της παράστασης, που κινείται μεταξύ μυθοπλασίας και τεκμηρίωσης. Η προσωπική μαρτυρία του ενός γίνεται συνάμα η ιστορία των πολλών. Συμμετέχοντες και κοινό αντικρίζουν την καταγωγή και την κληρονομιά των Μικρασιατών μέσα από ραδιόφωνα, τηλεοράσεις, μουσική και βίντεο-ντοκουμέντα, που παραμένουν ασίγαστα εδώ και εκατό χρόνια – μια ζωντανή αναμετάδοση που συνεχίζεται στο διηνεκές και μεταλαμπαδεύεται στις επόμενες γενιές. 

Πίσω από τους ξεφλουδισμένους τοίχους, τις εγκαταλελειμμένες αυλές και τα νεόκτιστα διώροφα, αποκαλύπτεται μια νέα εκδοχή της ιστορίας που κατατίθεται για πρώτη φορά, μέσα από μια πρωτότυπη σκηνική σύνθεση που αξιοποιεί εκφραστικά μέσα των εικαστικών και παραστατικών τεχνών αλλά και της ψηφιακής τεχνολογίας.

Σύλληψη – Σκηνοθεσία: Γιολάντα Μαρκοπούλου

Δραματουργία: Ιωάννα Βαλσαμίδου
Συνεργασία στη Δραματουργία: Θάνος Τσακαλίδης

Σχεδιασμός Βίντεο: Ερατώ Τζαβάρα & Γιολάντα Μαρκοπούλου
Μουσική Σύνθεση: dorόs

Σχεδιασμός Κοστουμιών: Πάρις Μέξης
Έρευνα: Η ομάδα 

Τεχνική Διεύθυνση: Νίκος Χαραλαμπίδης

Διεύθυνση Παραγωγής: Βίκυ Στρατάκη

Φωτογραφίες παράστασης: Ελίνα Γιουνανλή

Εκτέλεση παραγωγής: POLYPLANITY Productions

Ηθοποιοί: Ιφιγένεια Καραμήτρου, Θάνος Τσακαλίδης

Ζωντανή Μουσική: dorόs – Νικόλας Αγγελόπουλος (λαούτο, πολίτικο λαούτο), Δημήτρης Μπρέντας (κλαρίνο, νέυ, καβάλι), Αλέξης Νόνης (νταραμπούκα, μπεντίρ, στάμνα, cajon, καλίμπα), Νίκος Σκαφίδας (βιολί), Χρήστος Σύγγελος (ούτι)

Συμμετέχουν τα μέλη του Συλλόγου Μικρασιατών Ελευσίνας (αλφαβητικά): Γρηγόρης Ασημακόπουλος, Βούλα Γέμελα-Καλασκάνη, Γεωργία Γιαγτζόγλου-Αντωνιάδου, Μαρίνα Δασκάλου, Φρόσω Καρακίτσου, Μαρία Λιούρα, Μαρίτσα Μιχαήλου, Περικλής Μιχαήλος, Καίτη Σαριτζιώτη, Βάσω Σφήκα, Βαγγέλης Τσακίρογλου, Ευγενία Τσολάκη και η αείμνηστη Αρχόντω Γέμελα-Μαρούγκα

Με την υποστήριξη του Μουσείου Ιστορίας και Λαογραφίας Συλλόγου Μικρασιατών Ελευσίνας και του mind the fact.

Σημείο Συνάντησης: Μουσείο Ιστορίας και Λαογραφίας Συλλόγου Μικρασιατών Ελευσίνας (Λαμψάκου 13, Ελευσίνα)

Σάββατο 12 Νοεμβρίου 

11:00-14:00

Standing wave | Στατικό κύμα

με την καλλιτεχνική ομάδα Cultterra

Το standing wave πραγματεύεται την καλλιτεχνική πλευρά του ατόμου ως μονάδας αλλά και ως συνόλου και ταυτόχρονα πώς μέσω της ενασχόλησής του με διάφορες μορφές τέχνης περνάει μέσα από μία διαδικασία αυτοθεραπείας. Ο καθένας από εμάς θα μπορούσε να κρύβει μέσα του έναν καλλιτέχνη που να παίζει διαφορετικό και απαραίτητο ρόλο στη συμβολή, τη συνολική υγεία, ανάπτυξη και ευημερία της κοινωνίας μας. Έναν καλλιτέχνη που «αισθάνεται έντονα» (ενσυναίσθηση), απορροφά την ατμόσφαιρα ενός τόπου ή τη μνήμη ενός συναισθήματος, (κάτι το οποίο μερικές φορές είναι ένα αβάσταχτο φορτίο). Και ύστερα, μέσα από μια πληθώρα μορφών τέχνης, επιλεκτικά, μπορεί να αποφορτίσει αυτήν την συσσωρευμένη ενέργεια. Ένα βιωματικό καλλιτεχνικό εργαστήριο που υλοποιείται από την ομάδα Cultterra σε συνεργασία με τα queer άτομα της πόλης εναρμονίζοντας τον κατευθυνόμενο διαλογισμό, με τεχνικές pranayama και τη δημιουργική γραφή.

Τοποθεσία: Εργατοϋπαλληλικό Κέντρο Ελευσίνας Δυτικής Αττικής ΕΚΕΔΑ (Χαριλάου 28, Ελευσίνα)

11:00-14:00

Βλύχα | Αυτοψία δια περιπάτου

με αφηγητή τον Χρήστο Χρηστάκη, εκπρόσωπο της κίνησης πολιτών ECOELEUSIS  

Με κεντρικό αφηγηματικό άξονα το όραμα των περιβαλλοντικών οργανώσεων της Ελευσίνας, επισκεπτόμαστε τον πολύπαθο όρμο της Βλύχας μέσα από τις παραλιακές εγκαταστάσεις του ΤΙΤΑΝ. Ξεκινάμε από τον λατομευμένο από το εργοστάσιο λόφο και γινόμαστε μάρτυρες της κακοποίησης του αναγλύφου και των απομειναριών του άλλοτε δεσπόζοντα λόφου της πόλης. Διασχίζουμε τα γνωστά «βραχάκια» και τις πηγές ανιχνεύοντας τις περιβαλλοντικές ζημιές από τα διαλυτήρια που έκλεισαν, τα επικίνδυνα και επιβλαβή πλοία και τα ναυάγια που κείτονται στον κόλπο, τις σύγχρονες παράνομες επεμβάσεις. Σε όλη την αφήγηση, η διαδρομή συνυφαίνεται με τις περιβαλλοντικές μάχες που δόθηκαν και δίνονται καθημερινά για το αποκλεισμένο και μέχρι πρόσφατα μη επισκέψιμο θαλάσσιο μέτωπο του δυτικού ορίου του ρυμοτομικού σχεδίου της πόλης, στο σύνορο αστικού ιστού και βιομηχανικής περιοχής, αποκαλύπτοντας μια απ’ τις μεγαλύτερες ιδιαιτερότητες της Ελευσίνας, μια παραθαλάσσια πόλη χωρίς πρόσβαση στη θάλασσα.

Σημείο Εκκίνησης: Ρωμαϊκά Λουτρά (Νικολαΐδου και Κανελλοπούλου), Τοποθεσία Φονιάς

18:30-21:00

Το Αδράχτι και η Λεμονιά

Με την επίσκεψη στο Μουσείο του Λαογραφικού Συλλόγου Ελευσίνας «Το Αδράχτι», ξεκινάμε μια περιήγηση στο αρβανίτικο παρελθόν της Ελευσίνας, ακούμε ιστορίες σχετικά με τους πιο διάσημους Αρβανίτες Ελευσινιώτες, και δοκιμάζουμε υπέροχες παραδοσιακές αρβανίτικες λιχουδιές (τζόλια και τυροπιτάρια). Στη συνέχεια, στην αυλή του μουσείου παρακολουθούμε την παράσταση «Λεμονιά», την προσωπική ιστορία μιας γυναίκας, η οποία ενώ ξεκινά να ζυμώνει ψωμί, τελικά χρησιμοποιεί το ζυμάρι που μόλις έχει φτιάξει για να δημιουργήσει μ’ αυτό έναν κόσμο που θέλει να μοιραστεί. Μέσα από αυτή τη διαδικασία γελάει, θυμώνει, παίζει αλλά και ονειρεύεται. Πρόκειται για μια παράσταση, που παίζεται με μία κούκλα φυσικού μεγέθους και συνδυάζει αρμονικά το παραδοσιακό κουκλοθέατρο με την τέχνη της μιμικής. Η παράσταση γεννήθηκε το 2009 και η Λεμονιά έχει ζυμώσει έως τώρα σε πολλές γιορτινές συναντήσεις, σε φεστιβάλ, πλατείες, θέατρα, σχολεία κ.α. Έχει επίσης εκπροσωπήσει την Ελλάδα σε Διεθνή Φεστιβάλ Κουκλοθεάτρου, όπου έχει αποσπάσει δύο βραβεία. 

Σύλληψη και εμψύχωση κούκλας: Ευαγγελία Νικηφόρου
Κατασκευή: Στάθης Μαρκόπουλος, Ευαγγελία Νικηφόρου, Ελένη Αλεξίου
Επεξεργασία ήχου: Χρήστος Αλεξόπουλος

Ευχαριστίες για την πολύτιμη βοήθεια:
Merlin Puppet Theater (Ντέμη Παπαδά, Δημήτρης Στάμου), Rene Baker και Σταυριάνα Κουσκουβελάκου

Επιμέλεια: Λαογραφικός Σύλλογος Ελευσίνας «Το Αδράχτι»

Τοποθεσία: Μουσείο Λαογραφικού Συλλόγου «Το Αδράχτι» (Ιάκχου 19)

18:30-21:00

Blind Date

με τον Αντώνη Βολανάκη, Εικαστικό / Επίκ. Καθηγητή Τμήμα Καλών Τεχνών, Τεχνολογικό Πανεπιστήμιο Κύπρου

Ο Αντώνης Βολανάκης δίνει ένα ραντεβού στα τυφλά με το κοινό σε ένα καλλιτεχνικό εργαστήριο με βιωματικό χαρακτήρα. Το Blind Date ισορροπεί ως μεθοδολογία ανάμεσα σε καλλιτεχνικές κοινωνικές πρακτικές και στη σχετικά πρόσφατα αναπτυσσόμενη ποιοτική έρευνα Art Based Research. Η καλλιτεχνική έρευνα με εργαλεία τη διεπιστημονικότητα, τη συνεργασία και τον διάλογο, τη συμμετοχή και την αναδυόμενη εμπειρία, εμπλέκει το κοινό και ίσως μεταμορφώνει τις/τους συμμετέχουσες/οντες, τις κοινότητες ως ένα είδος απαλού κοινωνικού βελονισμού. Το Blind Date ξεκίνησε το 2006 ως ερευνητική πλατφόρμα με βασικό άξονα τη συνεργασία εναλλασσόμενης ομάδας καλλιτεχνών με ομάδες που προέρχονται από τον χώρο άλλων τεχνών/επιστημών ή άλλων χωρών. Το Βlind Date είναι συνάντηση με την/τον/τους Άλλ@. Το σκεπτικό στηρίζεται στη δημιουργική σύμπραξη ατόμων που ξεκινούν από διαφορετική αφετηρία αλλά μοιράζονται τη θέληση για συν-έργεια και διακατέχονται από την ανησυχία της αναζήτησης. Τα πρότζεκτ ολοκληρώνονται με δημόσια παρουσίαση της διαδικασίας και των εργασιών με δράσεις, γλυπτικές-βίντεο-ηχητικές εγκαταστάσεις, περφόρμανς, φωτογραφία. Από την αρχή, το 2006, μέχρι σήμερα το Blind Date έχει αλλάξει μορφή, διάρκεια, τόπους, συνδέσεις με κοινότητες και αποτελέσματα: από εικαστικές εκθέσεις, περφόρμανς στον δημόσιο χώρο, συναντήσεις με νεοαφιχθέντες από εμπόλεμες ζώνες καλλιτέχνες, με ντόπιους κ.α.

«Στη σκιά της ανθισμένης κερασιάς δεν είναι κανείς ξένος» ― Kobayashi Issa

Τοποθεσία: Εργατοϋπαλληλικό Κέντρο Ελευσίνας Δυτικής Αττικής ΕΚΕΔΑ (Χαριλάου 28, Ελευσίνα)

18:30-21:00

Ένδυμα, μια προσωπική περιπέτεια, ένα συλλογικό συμβάν

με τη Νικολέττα Πανταζή, Αρχιτέκτων-Σχεδιάστρια

Η Ελευσίνια σχεδιάστρια Νικολέττα Πανταζή μάς υποδέχεται στο ατελιέ της στο κέντρο της πόλης, για μία ομιλία-ερμηνεία (lecture performance), που οδηγεί με τη σειρά της σε ένα εργαστήριο σχεδιασμού και συν-δημιουργίας ενός νέου ρούχου. Σε ένα πεδίο σχέσεων μεταξύ προσώπου-σώματος-ενδύματος αναζητείται μια ολοκληρωτική δέσμευση της εικόνας του, όχι ως καθρεφτιζόμενου αλλά ως καθημερινού ιερού. Σχεδιάζοντας και υλοποιώντας το ένδυμα, η δημιουργός δίνει αξία γεγονότος σε μια ενδεχομενικότητα, σε κάτι που μοιάζει να είναι ίσως χωρίς εξέχουσα σημασία, με το σκεπτικό ότι είναι κάτι που προορίζεται να βιωθεί.

Τοποθεσία: Κατάστημα / Ατελιέ VESTIS (Ηρώων Πολυτεχνείου 43, Ελευσίνα)

Κυριακή 13 Νοεμβρίου 

16:30-17:10

Μυστήριο_2  Τα Λόγια του Ρολογιού 

Photographer: Pantelis Laddas | LDSPRO

Επιχρωματίζοντας το Ρολόι, το μνημειώδες τοπόσημο της πόλης που δεσπόζει στον λόφο του Αρχαιολογικού Χώρου της Ελευσίνας, Τα Λόγια του Ρολογιού φιλοξενούν στην έκτη τους έκδοση, την ηθοποιό-σκηνοθέτιδα Μαρία Πρωτόπαππα σε μια πρωτότυπη ηχητική περφόρμανς με αφορμή την επέτειο 100 χρόνων από τη Μικρασιατική Καταστροφή που φέρει τον  τίτλο: “Ικέτιδες στην Ελευσίνα”. Η σκηνοθετική επιμέλεια και η σύνθεση κειμένων που βασίζεται σε αποσπάσματα από τις “Ικέτιδες” του Αισχύλου, σε μαρτυρίες γυναικών προσφύγων του ‘22 αλλά και σε πρωτότυπα κείμενα είναι της Μαριάννας Κάλμπαρη.

Τα Λόγια του Ρολογιού, μια σειρά πρωτότυπων ηχητικών περφόρμανς, ερμηνείες κειμένων-ορόσημων της ελληνικής λογοτεχνίας από διακεκριμένους καλλιτέχνες, σηματοδοτούν το Μυστήριο 2. Έχοντας χαρακτήρα σταθερής περιοδικότητας, στοχεύουν να καταστούν πάγια γιορτή της πόλης. Η ενεργοποίηση του τοπόσημου του Ρολογιού σε συμβολικό και κυριολεκτικό επίπεδο τοποθετεί τη δράση στην καρδιά της Ελευσίνας, ενώ ο πεζόδρομος παράπλευρα του αρχαιολογικού χώρου λειτουργεί ως χώρος δημόσιας συνάντησης των κατοίκων και επισκεπτών, των θεατών της δράσης.

Ερμηνεία: Μαρία Πρωτόπαππα 

Μουσική σύνθεση-ζωντανή μουσική εκτέλεση-τραγούδι: Αυγερινή Γάτση

Τοποθεσία: Ρολόι, Αρχαιολογικός Χώρος Ελευσίνας

Βραδινές συναντήσεις

Πέμπτη 10, Παρασκευή 11 και Σάββατο 12 Νοεμβρίου  στις 21:00

Στο τέλος κάθε ημέρας ερχόμαστε πιο κοντά με ένα ποτό στον δημοφιλέστερο πεζόδρομο της πόλης με θέα τον λόφο των Αρχαιοτήτων. Άλλωστε, γνωρίζουμε καλά και έχει συμβεί σε όλες και όλους μας οι καλύτερες ιδέες και οι πιο όμορφες συνεργασίες να έχουν προκύψει μέσα από μία χαλαρή συνάντηση με συναδέλφους σε ένα μπαρ.


Σημείο συνάντησης: Μικρό Βύσσινο, Νικολαΐδου 64

2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης

Website: 2023eleusis.eu
Facebook: facebook.com/2023eleusis.eu
Instagram: instagram.com/2023eleusis
YouTube: youtube.com/c/2023Eleusis
E-mail: info@2023eleusis.eu

#Culture2030 #Mystery56

Πρόσβαση στην Ελευσίνα
# 21χλμ

Μόλις 21χλμ από το κέντρο της Αθήνας, μια από τις σημαντικότερες ιερές πόλεις της αρχαιότητας, η πόλη των Ελευσίνιων Μυστηρίων και γενέτειρα του Αισχύλου, η Ελευσίνα αποτελεί την τέταρτη κατά σειρά Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης, που φιλοξενείται στην Ελλάδα. Η πρόσβαση σε αυτή μπορεί να γίνει με τους εξής τρόπους:

Με αυτοκίνητο ή μηχανή μέσω της Αττικής Οδού ή από τη Λεωφόρο Αθηνών, σε μόλις 25 λεπτά από το κέντρο της Αθήνας
Με λεωφορείο (γραμμές 845 και 871 από Πειραιά, 876 από τον σταθμό “Αγ. Μαρίνα” του μετρό και 878 από Αχαρνές)
Με προαστιακό (στάση “Μαγούλα” και στη συνέχεια, με το λεωφορείο 863)
Με ΚΤΕΛ (γραμμή Μέγαρα – Νέα Πέραμος – Ελευσίνα, με αφετηρία την πλατεία Ασωμάτων στο Θησείο)